جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۴

معرفی و مقایسه موتورهای جستجوی ایرانی

اینترنت

معرفی و مقایسه موتورهای جستجوی ایرانی

در زمان عدم دسترسی به موتور جستجوی گوگل، خیلی از کاربران به ناچار سمت موتور جستجوهای ایرانی می‌روند. اگر شما هم مانند بسیاری از کاربران با موتورهای جستجوی داخلی آشنایی ندارید در ادامه با پی‌سی‌ترفند همراه باشید.

قبل از معرفی و مقایسه موتورهای جستجوی ایرانی، خوب است نگاهی به آمار استفاده از موتورهای جستجو در دنیا بیاندازیم. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده است گوگل پرکاربردترین موتور جستجو می‌باشد.

شاید برایتان این سوال مطرح باشد که با وجود گوگل چه نیازی به ساخت موتور جستجوی بومی است؟ برای بررسی این موضوع خوب است نگاهی به تجربه دیگر کشورها بیندازیم. راه‌اندازی موتور جستجوی بومی فقط به ایران محدود نمی‌شود و در بسیاری از کشورها این ایده مطرح شده است مانند چین: بایدو (Baidu)، روسیه: یاندکس (Yandex)، کره جنوبی: ناور (Naver)، جمهوری چک: سزنام (Seznam) و ...

با توجه به جدول زیر در کشورهای فوق موتورهای جستجوی بومی نزد کاربران مورد توجه قرار گرفته است و حتی در مواردی گوی سبقت را از موتور جستجوی نام آشنای گوگل ربوده‌اند.

موتور جستجوی بایدو در چین حدود ۸۰ درصد پرسش‌های مربوط به موتور جستجو را پاسخ می‌دهد، در حالی که سهم گوگل فقط ۱۸ درصد است. این آمار برای موتور جستجوی یاندکس در روسیه و موتور جستجوی ناور در کره جنوبی چیزی نزدیک به ۷۰ درصد است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اقبال، شناخت بهتر زبان و فرهنگ کشور و ارائه خدمات متناسب با نیاز جامعه و البته احساس غرور یک ملت در استفاده از فناوری داخلی است. از مهم‌ترین ویژگی‌های موتورهای جستجوی بومی، سرویس‌ها و قابلیت‌های محلی است که از این طریق در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان به مجموعه اطلاعاتی درباره علاقه‌مندی‌های کاربران دسترسی داشت.

وجود دلایل فوق موجب شده است در ایران نیز موتورهای جستجوی بومی ساخته شوند که در ادامه چند نمونه آن‌ها معرفی شده است:

1- موتور جستجوی پارسیک اولین موتور جستجوی ایرانی است که می‌خواهیم معرفی کنیم. برای ورود به آن می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

http://www.parseek.ir

http://www.parseek.com

سایت parseek.ir بسیار ساده است و فقط امکان جستجوی متن را دارد. اما سایت parseek.com امکانات بیشتری دارد و می‌توانید بین صفحات متنی و تصویری جستجو کنید. متاسفانه با قطع اینترنت بین‌الملل امکان دسترسی به سایت parseek.com وجود ندارد. این جستجوگر یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های جستجو ایرانی هست که در مقایسه با سایر موتورها، نتایج جستجوی بهتر و دقیق‌تری ارائه می‌کند.

 

2- موتور جستجوی یوز علاوه بر سرویس جستجو خدمات دیگری نظیر جستجوی خبر، وبلاگ و عکس را نیز در خود جای داده است. یوز با هدف تمرکز بر زبان فارسی و ارائه خدمات با سرعت بالا راه اندازی شده است که در آدرس www.yooz.ir در دسترس است.

با قطع سرویس اینترنت بین‌الملل این سایت در ابتدا نتایج بسیار نامناسبی داشت که به مرور بهتر گردید. البته بجز سرویس جستجوی وب، سایر سروس‌ها همچنان درست عمل نمی‌کند.


3- موتور جستجوی پارسی جو علاوه بر جستجو خدماتی نظیر جستجوی تصویر، نقشه، ترجمه، آب و هوا و ... را نیز در خود جای داده است. جستجوگر پارسی جو در آدرس اینترنتی www.parsijoo.ir قرار گرفته است که در آن بخش‌های مختلفی موجود می‌باشد. محتوای صفحه اصلی پارسی جو به طور کلی به دو بخش جستجو و سرویس‌های جانبی تقسیم می‌شود.

متاسفانه با قطع سرویس اینترنت بین‌الملل این سایت نتایج جستجوی بسیار نامناسبی ارائه می‌دهد.

 

4- موتور جستجوی جس جو یکی دیگر از موتور های جستجوی ایرانی هست که برای ورد به آن می‌توانید از این لینک استفاده کنید:

http://www.jasjoo.com

در این سایت می‌توانید به جستجوی وب | تصاویر | فیلم‌ها | بپردازید و به جزء جستجو امکانات دیگری مانند سرگرمی کتابخانه و مترجم هم دارد که می‌توانید در کنار جستجوی خود از آن‌ها هم استفاده کنید. در قسمت دیکشنری و مترجم شما می‌توانید از زبان‌های فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی استفاده کنید که همه این زبان‌ها 2 طرفه هست.

متاسفانه با قطع سرویس اینترنت بین‌الملل این سایت نتایج بسیار نامناسبی ارائه می‌دهد.

 

5- موتور جستجوی ریسمون یک سایت بسیار ساده و ایرانی برای جستجو می‌باشد، برای دستیابی به این سایت به این لینک بروید:

http://www.rismoon.com/

این سایت قابلیت‌های زیادی دارد اما متاسفانه با قطع سرویس اینترنت بین‌الملل، امکان دسترسی به این سایت نیست.

موتورهای جستجوی دیگری نیز در ادامه لیست شده‌اند که اما متاسفانه با قطع سرویس اینترنت بین‌الملل، امکان دسترسی به آ‌ن‌ها وجود ندارد.

6- http://www.fayab.com

7- http://www.payab.com/

8- http://www.parsindex.com

9- http://www.moniran.com

10- http://www.salam.ir

برای مقایسه عملکرد موتورهای جستجوی فوق، نتیجه جستجوی کلمه "دیوار" تصویر زیر نشان داده شده است.

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۴)

  1. کامیونت شیلر

    من مدت ها بود دنبال مقاله ای برای مقایسه ی موتورهای جست و جو معرفی بهترین آن ها بودم
    ممنون از شما کمک خیلی بزرگی کردین
  2. Crawel کار اصلی در زمینه جمع آوری محتوا در دیتا جستجو اگر انحام میده، اما Crawel خودش هزینه های زیادی داره که جمع آوری و پردازش اطلاعات هزینه بر هست که در ایران نمیشه زیاد هزینه کرد
  3. سایت تفریحی چفچفک

    داداش
    کل اینا رو امتحان کردم!
    اصلا نتایج واقعی رو نمایش نمیدن

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی