جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

نیم‌فاصله و خط تیره اختیاری

ورد

کاربران زیادی هستند که هنوز مقدماتی‌ترین الفبای فنی نگارش در کامپیوتر و وب را یا نمی‌دانند و یا می‌دانند و رعایت نمی‌کنند. هنوز هستند کسانی که از من می‌پرسند چگونه می‌توان در ورد «نیم‌فاصله» تایپ کرد یا اصلاً «نیم‌فاصله» یعنی چه؟ در ادامه مطلب با پی‌سی‌ترفند همراه باشید تا با دو کاراکتر «نیم‌فاصله» و «خط تیره اختیاری» آشنا شوید.

ابتدا با نیم‌فاصله، موارد کاربرد و همچنین نحوه تایپ آن در ورد و ویندوز آشنا می‌شویم و سپس در بخش بعد کاراکتر «خط تیره اختیاری» یا Optional Hyphen معرفی می‌شود.

🔵 مفهوم نیم‌فاصله:

معمولاً «فاصله» را میان هر دو کلمه‌ی مستقل ایجاد می‌کنیم، مثل همین فاصله‌هایی که بین کلمات این سطر می‌بینید. اما برخی کلمه‌ها هستند که از چندپاره تشکیل شده‌اند، ولی در مجموع یک کلمه محسوب می‌شوند، مثل «می‌شود»، «رفته‌اند»، «دست‌ها»، «همه‌ی» یا همین کلمه‌ی «نیم‌فاصله». اگر دقت کنید، می‌بینید که مثلا کلمه‌ی «می‌شود» از دو بخش «می» و «شود» تشکیل شده، ولی برای ایجاد فاصله میان آن‌ها از Space استفاده نشده است. به عبارت ساده‌تر این دو بخش، هم جدا هستند و هم کنار هم نشسته‌اند چون از نیم‌فاصله برای ایجاد فاصله میان آن‌ها استفاده شده است.

در استاندارد یونی‌کد به این کاراکتر ZWNJ گفته می‌شود و کد آن 200C هگزادسیمال است. ZWNJ مخفف zero-width non-joiner است (ناچسبنده‌ی صفرپهنا). با تعاریف بالا دلیل نام‌گذاری این کاراکتر به «ناچسبنده‌ی صفرپهنا» نیز کاملا مشخص است. این حرف موجب می‌شود حرف پیش و پس از آن، به یکدیگر نچسبند یا به عبارت صحیح‌تر، حرف پیش از آن، به شکل پایانی‌اش نشان داده بشود. ناچسبنده‌ی صفرپهنا دیده ‌نمی‌شود اما از روی اثرش می‌توان به وجودش پی برد. حرفی که باعث می‌شود «میشود» به «می‌شود» تبدیل بشود، همین حرف ناچسبنده‌ی صفرپهنا است که باید پس از «ی» تایپ گردد؛ این حرف سبب می‌گردد که «ی» به جای شکل میانی‌اش یعنی«ی‍ــ» (میروم) به صورت پایانی‌اش یعنی «ی» ظاهر شود (می‌روم). حرف «ناچسبنده‌ی صفرپهنا» در میان اهل فن به «فاصله‌ی مجازی» یا «نیم‌فاصله» معروف است.

🔵 فواید استفاده از نیم‌فاصله:

وقتی میان اجزای یک کلمه، به جای فاصله از نیم‌فاصله استفاده کنیم، هم ظاهر متن‌ زیباتر می‌شود و از شلختگی پرهیز کرده‌ایم، و هم اتفاق بزرگی برای ماشین زبان‌نفهمی به نام کامپیوتر می‌افتد که تقریباً از آن غافل‌ هستیم. کامپیوتر هر کلمه‌ای را که با Space از دیگری جدا شده باشد، یک واحد مجزا حساب می‌کند، ولی اگر در میان دو کلمه از «نیم‌فاصله» استفاده شده باشد، هر کدام بصورت جداگانه یک واحد مجزا محسوب می‌شود. با دوبار کلیک کردن روی کلمات مختلف می‌توانید این وضعیت را آزمایش کنید.
اگر خود را به مرور مقید کنید که «فاصله» و «نیم‌فاصله» را به‌جا استفاده کنید، خواهید دید که پایان سطرهای نوشته‌ی شما، این‌قدر آشفته نمی‌شود. اگر از نیم‌فاصله به‌جا استفاده نکنید می‌بینید که «می» فعل‌های مضارع در انتهای سطرها جدا افتاده یا مثلا کلمه‌ای در پایان سطر آمده و «ها»ی جمع آن به سطر بعد منتقل شده است، در حالی‌که اگر این فاصله‌ها به «نیم‌فاصله» تبدیل شوند، اجزای کلمه‌های واحد در هر شرایطی کنار هم می‌ایستند، بدون آنکه به هم چسبیده باشند.

🔵 موارد کاربرد نیم‌فاصله:

«می» افعال مضارع، «ها» جمع، پسوند فعل‌ها، و کلمه‌هایی که از دو یا چند جزء تشکیل شده‌اند. به‌خصوص کسانی که در نوشتن از قاعده‌های گوناگون «جدانویسی» پیروی می‌کنند، بیش‌تر به این «نیم‌فاصله‌»ی نازنین نیاز دارند.

🔵 طریقه استفاده از نیم‌فاصله در ورد

از ۲ روش می‌توان کاراکتر نیم‌فاصله را پیدا کرد و برای آن شرتکاتی تعیین نمود.

روش ۱) از تب Insert، گزینه Symbol و سپس گزینه ...More Symbols را انتخاب نمایید.

در پنجره باز شده، در تب Symbols، برای جستجوی کاراکترها از طریق کد اسکی آن‌ها، قسمتی به نام Character Code وجود دارد. برای پیدا کردن نیم‌فاصله از بین‌ Symbolها کافی‌ است که در این قسمت عبارت 200c را وارد کنید. دقت کنید که در قسمت from حتما گزینه (Unicode (hex انتخاب شده باشد. مشاهده می‌کنید که پس از وارد کردن کد، کاراکتر نیم‌فاصله در بین Symbolها پیدا شد (کاراکتر بدون شکل، مربع خالی) و در قسمت Unicode name هم نام آن با عنوان zero-width non-joiner پدیدار شده است. حال بر روی دکمه Shortcut Key کلیک کنید.

در پنجره جدیدی که باز می‌شود در قسمت Press new shortcut key کلیدهای Ctrl و Space را همزمان فشار دهید. حال برای اتمام کار و تایید دکمه Assign را بزنید.

از این پس شما برای نگارش نیم‌فاصله در متون فارسی، کافیست کلیدهای Ctrl و Space را همزمان فشار دهید.

روش ۲) اگر در شکل بالا دقت کنید مشاهده می‌کنید که در قسمت Commands عبارت No-width optional break درج شده است که معادل ZWNJ می‌باشد. اگر به تب Special Character از پنجره Symbol مراجعه کنید بین لیست کاراکترها، می‌توانید No-width optional break را پیدا کنید. مشابه حالت قبل با کلیک روی دکمه Shortcut Key می‌توانید شرتکات مورد نظرتان مثلا Ctrl + Space را برای نیم‌فاصله اعمال کنید.

🔵 طریقه استفاده از نیم‌فاصله در همه نرم‌افزارها و مرورگرهای اینترنت (در تمام نقاط سیستم عامل ویندوز):

بوسیله شرتکات Ctrl+ Shift+2 می‌توانید در تمام نقاط سیستم عامل ویندوز نیم‌فاصله ایجاد کنید. دقت کنید که عددها را باید با کلیدهای صفحه کلید (زیر کلیدهای فانکشن F1 تا F12) زد و نه کلیدهای ماشین‌حسابی صفحه‌کلید موسوم کیپد که معمولاً در سمت راست صفحه‌کلید قرار دارد.

یا از کلیدهای Alt+0157 استفاده کنید (باید از کیپد استفاده کنید و در حالی که Alt را نگه‌داشته‌اید اعداد را به ترتیب وارد کنید).

اما اگر زدن سه کلید برای شما سخت است می‌توانید به این مطلب در سایت آفتابگردان مراجعه کنید.


🔵 کاراکتر Optional Hyphen (خط تیره یا خط پیوند اختیاری):

در نرم‌افزار ورد در پنجره Symbol و تب Special Character علاوه بر کاراکتر Zero Width Non-Joiner که در بالا توضیح داده شد، کاراکترهای دیگری نیز وجود دارد. مشاهده شده است که خیلی از کاربران در نرم‌افزار ورد، از کاراکتر Optional Hyphen به عنوان نیم‌فاصله استفاده می‌کنند که با شرتکات - + Ctrl قابل استفاده است. این‌کار دو مشکل ایجاد می‌کند. اما قبل از بیان مشکلات، بهتر است ابتدا با کاربرد این کاراکتر آشنا شویم.

در حین نوشتن یک متن، پس از تایپ یک کلمه‌ی طولانی، اگر کلمه‌ی مورد نظر در انتهای خط جا نشود، به صورت خودکار به خط بعدی منتقل می‌شود. این جابجایی منجر به کشیده شدن و افزایش فاصله بین کلمات خط قبل می‌شود که ممکن است موجب زشت شدن نوشته شود. برای جلوگیری از این کار، از کاراکتر Optional Hyphen استفاده می‌شود، به این صورت که پس از تایپ این کاراکتر بین دو حرف یک کلمه طولانی (مکان مناسب و اختیاری)، کلمه شکسته می‌شود. در انتهای خط پس از شکستگی یک خط تیره به معنی "کلمه ادامه دارد" درج می‌شود و مابقی کلمه به خط بعد منتقل می‌گردد.

🔵 مشکلات استفاده از Optional Hyphen به جای نیم‌فاصله:

۱- اگر کلمه‌ای که بین حروف آن از Optional Hyphen استفاده شده است در وسط سطر باشد، Optional Hyphen مشابه نیم‌فاصله عمل می‌کند ولی اگر کلمه مورد نظر در انتهای سط باشد آن وقت در کلمه‌ای مثل «می‌توانید»، بعد از "می"، خط تیر «-» می‌آید و «توانید» به ابتدای سطر بعد منتقل می‌شود (تصویر زیر). در واقع کلمه دو بخش شده است. اما هدف نیم‌فاصله این نیست که کلمه دو بخش شود بلکه با اینکه ظاهری دوبخشی دارد با اینحال دو بخش با هم متصل هستند و با هم جابجا می‌شوند.

۲- اگر در یک فایل ورد، بین حروف کلماتی که به عنوان تیتر (Heading) هستند از Optional Hyphen استفاده کنید، حروف مورد نظر با وجود اینکه در متن از هم جدا هستند درون فهرست خودکار بهم می‌چسبند مانند تصویر زیر:

۳- اگرچه کلمه‌ای که بین دو حرف از آن، از Optional Hyphen استفاده شده است ظاهری مشابه نیم‌فاصله دارد اما اگر این کلمه را درون ویرایشگری مانند Notepad کپی کنید می‌بینید که بجای نیم‌فاصله کاراکتر "¬" ظاهر می‌شود مثل "می‌¬روم".

منابع: khabgard.com

jahanshiri.ir

debug.ir

sinac.ws

تبدیل فاصله و خط تیره اختیاری به نیم‌فاصله: در این مطلب می‌توانید نحوه تبدیل فاصله و خط تیره اختیاری به نیم‌فاصله در یک متن از قبل تهیه شده را مشاهده کنید.

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱۴۳)

  1. سلام ادمین عزیز
    مطالبتون رو میخونم و ازشون بسیار زیاد استفاده می کنم
    بسیار مفید و کاربردی هستن
    سپاسگذارم
  2. دفتر پخش بهترین شکلات ها و آبنبات ها در اصفهان

    اطلاعات خوب و مفیدی بود ممنون
  3. ممنون. من خیلی ساله که نیم فاصله میزنم و به نظرم خوانایی متن رو بهتر میکنه.
  4. سلام، خسته نباشید، ممنونم بابت مطلب مفیدتون. فقط یه مشکل هست اونم اینه که وقتی می خوام سیمبل های مختلفی (از جمله همین نیم فاصله) رو وارد متن کنم، عدد وارد میکنه): مثلاً تو نیم فاصله عدد 7 رو وارد میکنه.
    ممنون میشم راه حل رو ارائه بدین.
    • پاسخ:

      سلام
      متوجه سوال شما نشدم! لطفا بیشتر و واضح تر توضیح دهید.
  5. بهترین دکتر بیش فعالی تهران

    سلام خسته نباشید مطلب خیلی مفید و کاربردی بود و خیلی از مطالعه اش لذت بردم.
  6. ورد یکی از برنامه‌های خیلی کاربردیه که هر کسی باید بلد باشه ممنون از آموزش خوبتون من استفاده کردم.
    اگر سوالی درباره سازه‌های پیش ساخته و یا ساندویچ پانل داشتید ما را در سایت بانک اطلاعاتی ساندویچ پانل همراهی کنید.
  7. با سلام
    درود بر پدر و مادر شما
    واقعا تنها سایتی که درباره نیم فاصله کامل توضیح داده . درود بی پایان
  8. عالی بود. مطلب خیلی کاربردی را بسیار خوب و واضح توضیح دادید. خدا خیرتون بده. انشالله همیشه موفق باشید
  9. لپ تاپ صنعتی

    سلام خسته نباشید بسیار عالی و کاربردی بود، لطفا همیشه بروز نگهدارید وبلاگ رو
  10. واقعا مرسی از بابت این مقاله من همیشه با نوشتن فاصله یا نیم فاصله مشکل داشتم با خوندن این متن و امتحان کردم مشکلم برای همیشه برطرف شد.
  11. شبنم عزیزی

    من قبلا نمیدونستم نیم فاصله چیه اما الان کاملا با مفهوم و کاربردش آشنا شدم ممنون بابت مطالب مفیدتون.
  12. علیرضا پورعابدین

    نیم فاصله و علائم سجاوندی خیلی خیل مهم هستند. بسیار ممنونم از محتوای خیلی خوبتون
  13. بهترینای ادکلن مردانه با ماندگاری بالا

    خیلی ممنون از سایت خیلی خوبتون.
  14. آموزش وردپرس

    با سلام
    وبلاگ شما مطالب بسیار عالی و کاربردی دارد. از لطف شما متشکرم.
  15. سید مجتبی

    من وقتی از کاراکتر No-width optional break از طریق شورتکات Ctrl+Space استفاده می‌کنم استایل کاراکترهای بعدی تغییر می‌کند و مجبور هستم پس از تایپ از Format Painter استفاده کنم که خود این موضوع گاهی باعث از بین رفتن این نیم فاصله میشود
    مشخصات سیستم
    ویندوز 10 و آفیس 2016
    • پاسخ:

      سلام
      اگر از شرتکات دیگری استفاده کنید چطور؟
  16. شما به ما تجربه می کنید بسیار خوب است
    من خیلی خوشحالم
    از آنجا که یادگیری و احساس آسان تر است
    از وب سایت مورد علاقه خود بسیار سپاسگزارم شما تجربه خود را به ما می دهید
    من برای شما موفقیت زیادی کسب کرده ام
    • پاسخ:

      سلام
      منظورتان از همه موارد چیست؟
  17. زهره تائبی

    با سلام
    خیلی خیلی مفید بود
    خدا خیرتون بده
    این کارها واقعا عین عبادت و ذخیره آخرته
    خیلی ممنون
  18. بسیار بسیار بسیار عالی
    اگه امکان داره تمام کاراکترهای خاص که در قسمت special پنجره جستجو وجود داره رو توضیح بدین و کاربرد هرکدوم رو بگین
    • پاسخ:

      سلام
      در این سایت پرکاربردترین ها توضیح داده شده است.
      موفق باشید.
  19. سلام در مورد نیم فاصله در ورد به صورت اتوماتیک چه کار باید کرد یعنی بلافاصله بعد از زدن کلید فاصله بعد از کلمه می شود کلمه شود به می بچسبد یعنی به صورت اتوماتیک نیم فاصله ایجاد شود یادم هست در یکی از ورودها فکر کنم ورد 2003 این کار انجام می شد اما در 2010 باید حتما کنترل و فاصله را گرفت تا نیم فاصله ایجاد شود. آیا شما می دانید تنظیمات این روش چه طوریه
    • پاسخ:

      سلام
      با استفاده از ابزار AutoCorrect (راهنما) باید می همراه با فاصله را می با نیم فاصله جابجا کنید.
      موفق باشید.
  20. اقا من نیم فاصله رو (200c) با برنامه Microsoft Keyboard Layout Creator از دکمه ctrl+alt+2 تغییر دادم و گذاشتم اون دکمه سمت چپ 1 و بالای tab که علامتی شبیه کلاه الف هست. الان نیم فاصله با اون انجام میشه و توی ورد هم مشکلی بوجود نمیاد
  21. در ورد 2016 گزینه CesetcCarای که تو اون سایت نوشته شده وجود نداره. چیزی که متوجه شدم اینه که میشه از کیبورد استاندارد در ویندوز 8 و 10 استفاده کرد که با shift+space نیم فاصله رو وارد میکنه. اما من خودم ترجیح میدم تو ورد بتونم گزینه ای واسه نیم فاصله انتخاب کنم و فونت بهم نریزه.
  22. سلام. مطلب خوبی بود و خیلی کمک کرد. فقط یه مشکل برای من پیش اومده. من توی ورد 2016 برای نیم فاصله(200c) میانبر میذارم و مثلا فونتم روی nazanin هست. ولی وقتی نیم فاصله رو وارد میکنم فونت عوض میشه روی arial. شما میدونید مشکل از چیه؟
    • پاسخ:

      سلام
      روش‌های گفته شده در این سایت را بررسی کنید شاید مشکلتان حل شود.
      موفق باشید.
  23. ممنون از توضیحات کامل شما. بسیار کاربردی بود و مشکل من رو حل کرد.
    بسیار سپاس گزارم
  24. عالی
    حل شد
    چه جوری اینا رو پیدا می کنید :)
    برا هر فونت باید این نیم فاصله تعریف بشه
  25. همین الان یه فایل ورد جدید باز کردم اون اتفاق نیفتاد؟!؟!
    توی قبلی هم که گفتم، وقتی کلمه رو مینویسم و خراب میشه، یه بک اسپیس میزنم و مینویسم درست میشه!؟!؟
    • پاسخ:

      روش‌های گفته شده در این سایت را بررسی کنید شاید مشکلتان حل شود.
      موفق باشید.
  26. من وقتی نیم فاصله رو میزنم این اتفاق می افته چرا؟
    http://s2.picofile.com/file/8265080168/Capture.PNG
    • پاسخ:

      سلام
      با همه فونت‌ها این مشکل وجود دارد؟
  27. با سلام

    لطفا راهنمایی بفرمایید:

     وقتی اعداد انگلیسی رو به فارسی تبدیل میکنم نقطه اعشاری به ممیز تبدیل نمیشه و وقتی از طریق جایگزینی نقطه با ممیز اقدام میکنم نقاط انتهای خطوط رو هم به ممیز تبدیل میکنه. چطور میشه فقط نقطه اعشاری اعداد رو به ممیز تبدیل کرد؟

    سپاسگذارم

    • پاسخ:

      سلام
      از چه روشی برای فارسی کردن اعداد استفاده کرده‌اید؟ اگر از روش‌های گفته شده در این مطلب استفاده کنید مشکلتان حل می‌شود.
      موفق باشید.
    • پاسخ:

      سلام
      ممنون از اظهار لطفتان و نظرتان. اصلاح شد.
      موفق باشید.
  28. سلام
    optional break با zero-width non-joiner فرق می‌کنه. آبشنال بریک، خط را توی خودش می‌شکنه و اگه جهت صفحه را عوض کنیم متونی که حاوی کلمات فارسی و انگلیسی هستند بهم می‌ریزن. مثل متون کپی شده از Pdfها.
    و دیگر اینکه، توانایی اینکه دو جزء عبارت را در هنگام شکست خط، در کنار هم نگه دارد، را ندارد.
    ولی zero-width non-joiner این نواقص را ندارد.
    نکته: ترجمه روان zero-width non-joiner «اتصال بدون عرض» می‌باشد.
    • پاسخ:

      سلام
      با تشکر از توضیحات شما. با توجه به اطلاعاتی که بند دارم و با توجه به توضیحات این سایت، در ورد این دو کاراکتر یکسان می‌باشند.
      موفق باشید.
  29. با سلام
    وبلاگ شما مطالب بسیار عالی و کاربردی دارد. از لطف شما متشکرم.
  30. خیلی به کارم اومد واقعا کامل توضیح دادین مخصوصا اینکه کد اسکیش رو هم گفتی ممنون عالی بود
    • پاسخ:

      سلام. ممنون از اظهار لطفتون

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی