جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۱

اصلاح و تغییر چینش کلیدهای صفحه کلید

سایر موارد

چینش کلیدهای صفحه کلید شما چطور است؟ همه کلیدهایی که لازم دارید، روی صفحه کلید شما تعبیه شده است؟ جای آن‌ها همان جایی است که می‌خواهید؟ آیا بعضی از کلیدهای صفحه کلید شما از کار افتاده است؟

در ادامه مطلب با ترفندها همراه باشید تا نرم افزارهایی به شما معرفی کنیم که بتوانید کلیدهای صفحه کلید را اصلاح کنید و یا چینش آن‌‌ها را تغییر دهید.

۱- نرم افزار SharpKeys:

نرم افزار SharpKeys، نرم افزاری برای تغییر عملکرد کلیدهای صفحه کلید است. برای دانلود آن به این آدرس مراجعه نمایید. پس از دانلود و سپس اجرای برنامه، کلید مبدأ را در سمت چپ انتخاب کنید و کلید مقصد را در سمت راست (مطابق شکل زیر).

با کلیک روی Type Key می‌توانید بدون پیدا کردن نام کلید از آن لیست طولانی، فقط کلید مورد نظرتان را فشار دهید تا به سادگی پیدا شود. در تصویر بالا می‌بینید که من چه کلیدهایی را به جای چه کلیدهایی تعریف کرده‌ام...

پس از اعمال تغییرات، سیستم را ریست کنید تا تغییرات اعمال شود.

توجه: مراقب باشید! این نرم افزار برای تغییر جای حروف در هنگام تایپ نیست بلکه در کل، عملکرد آن کلید را تغییر می‌دهد!


۲- نرم افزار AutoHotKey

نرم افزاردیگری در این زمینه وجود دارد به نام AutoHotKey که البته هدف اصلی آن تعریف ماکرو است. یعنی فرضاً با فشردن چند کلید یک برنامه یا سایت خاص باز شود. کار کردن با این برنامه کمی نیاز به تخصص دارد. باید راهنما (Documentation) را به خوبی مطالعه کنید. اما در کل برنامه خوب و کاربردی‌ای است. مثلاً با کمی بررسی می‌توانید حتی کلیدهای اضافه صفحه کلید مثل کلیدهای Office را طوری تنظیم کنید که کار دلخواه خودتان را انجام دهند.

توضیحات بیشتر در مورد این نرم افزار را در مطلب زیر مشاهده کنید.

"با نرم افزار AutoHotKey همه امور رایانه‌ای خود را با سرعت برق انجام دهید"


۳- نرم‌افزار TrayLayout (آرایش صفحه کلید فارسی)

این نرم افزار بر روی ویندوز XP نیز بدون مشکل اجرا می‌شود، اما تنها عیب آن این است که از خود یک آیکون در کنار ساعت به جا می‌گذارد. در حقیقت باید همیشه در حال اجرا باشد تا صفحه کلید شما تصحیح شود و اگر اجرا نشده باشد، همان صفحه کلید قبلی را خواهید داشت. امکانات آن موجب می‌شود که این مشکل را نادیده بگیرید.

این نرم افزار را از این لینک دانلود کنید.

با کلیک روی هر کاراکتر می‌توانید آن را به هر یک از کاراکترها یا علامات مختلف فارسی و انگلیسی تغییر دهید. فاصله مجازی آن نیز به خوبی کار می‌کند. ی آن بدون نقطه است و ک آن نیز بدون همزه. (عربی نیست)

  • نکات مهم در اجرا بر روی ویندوز ویستا، ۷ و ۸:

این نرم افزار به طور پیشفرض بر روی ویندوز نسخه‌های ویستا و بعد از آن اجرا نمی‌شود. برای اجرا شدن آن، پس از اینکه فایل فشرده را از حالت فشرده خارج کردید، با توجه به اینکه نیازی به نصب ندارد، به یک مسیر همیشگی منتقل کنید. روی فایل TrayLayout.exe کلیک راست کنید و گزینه Properties را کلیک کنید. در تب Compatibility گزینه Run this program in compatibility mode for را فعال کنید و Windows XP را انتخاب کنید. از این پس بدون مشکل، اجرا خواهد شد و صفحه کلید شما تصحیح می‌شود.

اگر نیاز دارید با شروع ویندوز، این برنامه اجرا شود، یک Shortcut از آن تهیه کنید و در پوشه Startup در منوی Start قرار دهید.

ضمناً با قرار گرفتن موس بر روی آیکون این نرم افزار، تاریخ شمسی امروز نیز نمایش داده خواهد شد که امکان بسیار جالبی است.

منبع: aftab.cc

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱)

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی