جستجو

ترفندهای کامپیوتری

حضرت علی (ع): «زَکوةُ العِلمِ نَشرُهُ؛ زکات علم نشر آن است».
وبلاگ "ترفندها" (سایت پی‌سی‌ترفند) برای عمل به این حدیث شریف و با هدف ارتقاء دانش و مهارت‌های مرتبط با رایانه در ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱ ایجاد شده است. به امید آنکه مفید واقع شود.
🔵 کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام:
telegram.me/pctarfandir
🔵 ارتباط با ادمین:
telegram.me/pctarfand_admin

خلاصه آمار

تبليغات

۱

با نرم‌افزار AutoHotKey همه امور رایانه‌ای خود را با سرعت برق انجام دهید

سایر موارد کد نویسی

اگر کارهای تکراری زیادی را در روز با رایانه‌تان انجام می‌دهید، می‌توانید بخش اعظمی از این امور را به برنامه AutoHotKey بسپارید. پس در ادامه مطلب با آموزش AutoHotKey با ترفندها همراه باشید.

نرم‌افزار AutoHotKey علی‌رغم ظاهر ساده و ابتدایی، نرم‌افزار ارزشمندی است. این برنامه رایگان و متن‌باز از زبان اسکریپت‌نویسی اختصاصی خود برای تسریع در امور تکراری و روزمره بهره می‌برد، همانطور که از اسم برنامه پیداست، AutoHotKey می‌تواند با استفاده از کلیدهای میانر صفحه کلید و ماوس، رویدادها و امور راهبری رایانه را با سرعتی بیشتر هدایت و مدیریت نماید. اگر دغدغه یادگیری این زبان کدنویسی را دارید، هیچ نگران نباشید که بیش از آنچه فکر می‌کنید کار ساده است. تنها کافی است قدری صبوری کرده و از هوشمندی‌تان بهره ببرید. پس از نصب و اجرای این برنامه برای نخستین بار، می‌توانید به کمک ویزارد برنامه، با کدهای نمونه آشنا شوید.

  • کلیدها و رشته‌های میانبر

کلیدها و رشته‌های میانبر در حقیقت میانبرهای اصلی برنامه هستند. کلیدهای میانبر عبارتند از کلیدهای تعریف شده‌ای بر روی صفحه کلید که با زدن آن‌ها، انجام یا اجرای برنامه‌هایی را آغاز می‌کنیم. مثلاً می‌توان تعریف کرد که با زدن کلیدهای ترکیبی Win+F مرورگر فایرفاکس بارگذاری شود.

دستورات مربوط به تعریف کلیدهای میانبر را در فایل‌های متنی ساده با فرمت txt می‌نویسیم و آن‌ها را به عنوان اسکریپت در فایل‌هایی با پسوند .ahk در پوشه‌های محلی ذخیره می‌نماییم. زمانی که برنامه را اجرا می‌کنیم، این اسکریپت‌ها بارگذاری شده و قادر به اجرای فرامین موجود هستند.

از این گذشته؛ فایل اسکریپت می‌تواند حاوی رشته‌های میانبری نیز باشد. عموماً از این رشته‌ها می‌توان برای توسعه خودکار نوشتاری بهره برد؛ بدین معنی که به جای تایپ عبارت «با احترام» تنها کلیدهای «ب ا» را به فشاریم. درست مانند تعریف ماکرو در برنامه واژه پرداز ورد از بسته نرم افزاری آفیس.

این فایل‌ها برای بارگذاری هر دستور دیگری نیز بکار گرفته می‌شوند. از این گذشته کلیدهای میانبری که بیش از یک کاراکتر داشته باشند نیز رشته نامیده می‌شوند.

  • اسکریپت نمونه:

حال بیایید نگاهی به یک اسکریپت ابتدایی در برنامه AutoHotKey بیاندازیم. در تصویر بالا می‌توانید نمونه‌ی بسیار ساده‌ای از اسکریپت‌های این برنامه را ملاحظه کنید.

کاراکتر مربع (#) یک اصلاح کننده است، که در این مورد اشاره آن به کلید Win در صفحه کلید است (دکمه‌ای که پرچم نشانه ویندوز روی آن حک شده است).

کاراکتر :: آغازگر رشته میانبری است که نتیجه نهایی فشردن آن رجوع مرورگر به سایت اینترنتی گوگل است. پس هر زمان که کلید ویندوز و دکمه فاصله را بفشارید، مرورگر پیشفرض بازشده و به صفحه خانگی گوگل هدایت خواهید شد.

این کد ساده را در یک فایل متنی توسط Notepad نوشته و آن را با فرمت نهایی ahk ذخیره می‌کنیم. هر زمان که بر روی فایل اسکریپت کلیک کنید، برنامه بازشده و آیکن آن در بخش System Tray (کنار ساعت ویندوز) نیز به نمایش در می‌آید. بعد از آن هر زمان کلیدهای تعریف شده را بفشارید، عملیات مورد نظر یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند.

بنابراین می‌توانید از این قابلیت برای مدیریت کلیه بخش‌های رایانه‌ی خود بهره ببرید. برای نمونه موارد زیر برخی از توانایی‌های این برنامه است:

  1. پوشه دلخواه خود را بگشایید.
  2. به وب سایت‌های مورد علاقه‌تان سر بزنید.
  3. اسناد خاصی را باز کنید.
  4. جستجوهایی را به سرعت در محیط اینترنت و موتورهای جستجوگر مورد علاقه انجام دهید.
  5. برنامه‌های دلخواه خود را به کمک فشردن کلیدهای میانبر اجرا نمایید.
  6. دستورات خلاصه‌ای را تعریف کنید که بتوانند عبارات طویل را در محیط نامه‌های الکترونیکی یا اسناد متنی‌تان درج کند.
  7. می‌توانید از همین قابلیت‌ها برای درج عناوین پایانی نامه یا امضاء خود نیز بهره ببرید.
  8. قادر خواهید بود فرم‌های دلخواه را در قسمت جزئیات تماس خود بکارگیرید.
  9. از این گذشته، AutoHotKey قادر به شناسایی بازخور کنترل‌های بازی و موشواره است. آن‌ها را نیز می‌توانید با میانبر به نحو بهتری هدایت کنید.
  10. برنامه فوق و قابلیت ضبط ماکرو اش (منظور همان اسکریپت نویسی خودمان است) را می‌توان برای ثبت مراحل گوناگون، اجرای موارد دلخواه در زمان مورد نیاز و به انجام رساندن کارهای تکراری بکار گرفت.

ده قابلیتی که در بالا شرح داده شد، راهکارهای معمول برای استفاده بهینه از برنامه AutoHotKey است. نیروی پتانسیل نهفته در این برنامه می‌تواند به افزایش بیش از پیش کارایی شما انجامیده و هیچ محدودیتی را برای شما قائل نمی‌شود. اما برای شروع از کجا کار را آغاز کنیم؟

در آغاز تنها اسکریپت بود!

جالب است که کدنویسی در محیط این برنامه نیاز به هیچ دانشی ندارد. هر کسی چه کاربر حرفه‌ای و برنامه‌نویس قهار یا تنها اپراتور معمولی رایانه، قادر است بهترین بهره‌ را از این برنامه رایگان ببرد.

برای شروع از یک فایل نمایشی (دمو) استفاده می‌کنیم که در نخستین اجرای برنامه باز می‌شود. با استفاده از دفترچه راهنمای جامع و کاملی که AutoHotKey در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توانید همه نیازهای خود را رفع و رجوع کنید.

در ضمن، تالار گفتگوی اینترنتی ویژه‌ای برای پاسخگویی به پرسش‌های فنی شما کاربران تدارک دیده شده است. امید می‌رود با استفاده از این برنامه بتوانید بیش از پیش از کارهای تکراری رایانه کاسته و خلاقیت و هوش سرشار خود را در جای دیگری صرف نمایید.

با وجود آسان بودن کد نویسی در این نرم افزار اگر حوصله کد نویسی ندارید می‌توانید این کار را به نرم افزار AutoScriptWriter بسپارید. این نرم افزار فعالیت‌های ویندوز شما را ضبط و در غالب کد آماده می‌کند که از آن‌ها می‌توانید در نرم افزار AutoHotKey استفاده کنید. در فیلم آموزشی زیر می‌توانید نحوه استفاده از این دو نرم افزار را مشاهده کنید.

                                             

                                                 
 

دریافت
مدت زمان: 9 دقیقه 9 ثانیه

منبع: www.zoomit.ir

نویسنده: حسین ملک محمدی

 

برای مطلع شدن از جدیدترین مطالب سایت، کانال‌ پی‌سی‌ترفند در تلگرام را با آی‌دی pctarfandir@ دنبال کنید:

          

سوالات خود در زمینه ورد و اکسل و ... را می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام با ما مطرح کنید.

آدرس ایمیل: tarfandha.blog@gmail.com

آی‌دی تلگرام: pctarfand_admin@

نظرات (۱)

  1. سلام. در حالتی که کیبرد فارسی باشه اسکریپت کپی کار نمی کنه و فقط c تایپ می شه. چطور می شه این موضوع رو حل کرد؟
    • پاسخ:

      سلام
      بله این مشکل وجود دارد و ظاهرا راهی برای حل آن نیست.

ارسال نظر

قبل از ارسال نظر به نکات زیر توجه کنید:

۱- با توجه با اینکه نظرات خصوصی شما امکان نمایش در سایت را ندارد، بنابراین هنگام ارسال نظر، گزینه "" را انتخاب نکنید. چون تنها راه پاسخگویی به آن از طریق ایمیل شما است که با توجه به مشغله کاری فرصت ارسال پاسخ از طریق ایمیل وجود ندارد.

۲- قبل از مطرح کردن سوالتان، مطلب فوق را با دقت مطالعه کنید. اگر پاسخ سوالتان را پیدا نکردید در سایت جستجو کنید، ممکن است در مطلب دیگر پاسخ سوالتان را پیدا کنید.

۳- تنها به سوالاتی پاسخ داده می‌شود که از نحوه حل آن‌ها اطلاع داشته باشم.

۴- نظراتی با مضمون زیر، صرفا تایید و نمایش داده می‌شود و به آن‌ها پاسخی داده نمی‌شود.

الف) در مورد پاسخ سوال شما اطلاعی نداشته باشم،

ب) پاسخ سوال شما در مطلب فوق وجود داشته باشد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی